top of page

קומפוזיות צילום בסיסיות - איך בונים פריים?

כשאנו באים לצלם, אנחנו לא רוצים רק להגיב לסיטואציה או לרעיון כללי שנמצא בראשנו ופשוט לשלוף את הסמארטפון שלנו ולצלם אלא לעצור לרגע ולהחליט איך אני בעצם בונה את הפריים כך שישקף בצורה האסתטית והאומנותית ביותר את מה שאני רוצה להעביר בעזרת צילום בסמארטפון.


אחרי שהבנו את השלב הראשון של צילום בסמארטפון והוא ההחלטה האם לצלם לרוחב או לאורך? הגיע הזמן שנצלול אל סוגי הקומפוזיציות (סוגים של תבניות על פיהן אנחנו בונה את הפריים) אך רגע אחד לפני...

חשוב לפני בניית הקומפוזיציה לחשוב - מה אני בעצם רוצה לצלם?


הנושא - מהו האלמנט המרכזי בתמונה?

הנשוא - האם יש גורם נוסף בתמונה אשר משלים או מתחרה בנושא? לא חייב להיות אבל בהחלט אפשרי.

הרקע - מה הבחירה של הרקע מאחורי הנושא והנשוא?


דוגמאות לתמונה בהן יש נושא, נשוא ורקע ברור:


אחרי שבחרנו את הנושא, הרקע ואולי גם נשוא, נבחר גם בקומפוזיציה מסויימת.


אלו הן הקומפוזיציות החשובות ביותר שיהפכו את התמונות שלנו להרבה יותר מוצלחות!


חוק השלישים

הקומפוזיציה החשובה והשכיחה ביותר. מחלקת את המסך שלנו ל-3 חלקים לאורך ו-3 חלקים לרוחב ויוצרת קווי רשת דמיוניים של איקס-עיגול. כדי לצלם ע"ב חוק השלישים אנחנו פשוט צריכים למקם את הנושא שלנו (האלמנט המרכזי בתמונה) על או בקרבה לאחת מנקודות המפגש של קווי רשת אלו. לדוגמה:

חוק השלישים

*חוק השלישים נשען על קבוע מתמטי בשם יחס הזהב, עומד על 1.618 בקירוב והוא התגלה ע"י התלמידים של פיתגרוס לפני 2,300 שנה. יחס הזהב נמצא נוכח במתמטיקה, כלכלה, אדריכלות, אומנות, בטבע וכמובן בצילום.


**את קווי הרשת (grid) ניתן להגדיר במכשירי הסמארטפון כך שיופיעו כל הזמן בזמן הצילום. קווים אלו כמובן הם קווי עזר בלבד ועוזרים לנו למקם את הנושא על אחת מ-4 נקודות המפגש.


קומפוזיציה סימטרית

נשתמש בה כאשר נזהה תמונה עם מרכז דומיננטי וברור. או לחילופין כאשר הנושא שלי במרכז אך משני צידי התמונה יש איזון כלשהו. הנה כמה דוגמאות:


מסגור

בקומפוזיציה זו, אנו למעשה ממסגרים חלק מהפריים או את כולו בעזרת קדמת התמונה - Foreground.

המסגור לרוב לא בפוקוס כי הנושא הוא לא המסגור אלא מה שממוסגר בתוך אותו אלמנט ממסגר.

הנה דוגמה נוספת מתוך סדנת צילום בסמארטפון שהתקיימה בשוק הפשפשים:


*השימוש באובייקט ממוסגר יכול להתקשר לנושא הצילום, בצורה, בקונספט, בצבעים, בטקסטורה או בתכונות. **המסגור להיות מסגור חלקי או מסגור מלא.


קומפיזציה פתוחה וסגורה

קומפיזיציה פתוחה מכווינה אותנו ברמת הגישה יותר מאשר ברמה הטכנית. הרעיון זה להציג רק חלק מהתמונה ולהשאיר מקום פתוח בדמיון עבור מי שיצפה בתמונה.


בניגוד לקומפוזיציה פתוחה, קומפוזיציה סגורה מתמקדת בלספר את כל הסיפור ולהציג את כל הפרטים בלי להשאיר מקום פתוח בדמיון של הצופה בתמונה. בקומפוזציה זו משתמשים בעיקר בז'אנר של הצילום התיעודי.


הנה דוגמה לשימוש ב-2 הקומפוזיציות באותה סיטואציה:


קומפיזיציה פתוחה:


קומפיזציה סגורה:


לסיכום, 5 הקומפוזיציות שעברנו עליהן: חוק השלישים, קומפוזיציה סימטרית, מסגור, קומפוזיציה פתוחה וסגורה תורמים לנו בצורה משמעותית בהבנה של איך לייצר פריימים יפים ומהממים כשמדברים על צילום בסמארטפון ובכלל - בכל מצלמה שהיא.


מעוניינים להזמין מתנה לסדנה זו? תוכלו להזמין גיפט קארד דרך אתר ביימי או טלפונית מול piccell

Screenshot_5.jpg

נהנתם בסדנה?

תעבירו את זה הלאה עם שובר מתנה למי שאתם אוהבים...   : )

IMG_20220426_190805.jpg
bottom of page