top of page

איך מודדים את האור תוך כדי צילום בסמארטפון ואיך נמנעים מטעויות?

כמעט כל מצלמת סמארטפון מהשנים האחרונות מאפשרת לנו למדוד את האור בצורה נכונה ולדייק אותה אף יותר. איך ניתן להשתמש בפונקציות אלו בזמן צילום בסמארטפון כדי להפיק תמונות הרבה יותר מוצלחות? הכל... במאמר שלפניכם.


לפני שניכנס לפרטים טכניים, חשוב להסביר מה זו בעצם מדידת אור? מדידת אור היא למעשה הפקודה שלנו על המצלמה למדוד אור ממקור מסויים ולהתייחס אל אותו מקור כאל נקודת ההתייחסות שלו.


במילים אחרות, אם אני מצלם תמונה בה יש גם צל וגם אור בנגיעה עם האצבע על מסך הסמארטפון (בסמארטפונים ישנים אין אפשרות לבצע מדידה כזו) בנקודה בה יש צל - המצלמה תתייחס לצל כאל נקודת ההתייחסות ותמדוד ממנו את החשיפה של האור. במצב כזה, הצל יהפוך להיות מואר וכל האור שמחוץ לצל יהפוך להיות בוהק (תוצאה לא רצויה לרוב). באותה סיטואציה, אם ניגע עם האצבע שלנו בנקודה מוארת יותר במסך, המצלמה תמדוד משם את חשיפת האור ולכן מה שנראה זה בעצם אפקט של התקהות בו האזור המואר יוצג כמו שצריך ולא יהיה בוהק ואילו האזור המוצל יחשיך ויראה שחור הרבה יותר.


מבולבלים? צפו בסרטון שממחיש בדיוק את זה:


התאמת כמות האור בתמונה בזמן הצילום

דבר נוסף שקורה כאשר אנחנו נוגעים עם האצבע שלנו על נקודה מסויימת במסך זה ההתמקדות באותה נקודה. המצלמה פשוט מתמקדת (או מתפקסת) בנקודה עצמה שעל המסך וכך אנחנו בטוחים שבמקום שבו נגענו נקבל את החדות המירבית בתמונה.


חשוב לציין, המצלמות היום יודעות למצוא את הנקודה הנכונה למדידה כבר בצורה אוטומטית, אך לא תמיד הן יודעות מה אנחנו רוצים להתמקד ומה התוצאה שאנחנו רוצים להשיג, בטח בתנאי האור והמזג האויר המשתנים. לכן תמיד אנחנו יכולים לתקן את הברירת מחדל האוטומטית על נגיעה באזור מסויים.


מעבר לכך, ניתן לשלוט בכמות האור שנכנס למצלמה (ברוב מצלמות הסמארטפון מהשנים האחרונות) כבר בזמן הצילום על ידי נגיעה במסך. ברגע שאנחנו נוגעים במסך נוכל לראות סקאלה (פלוס-מינוס) או אייקון של חצים (שיאומי), אייקון של שמש (אייפון) או נורת טונגסטן בגלקסי. ברגע שנגרור את האייקון לכיוון הפלוס נוכל להכניס יותר אור לתמונה ולהיפף כשנתקרב למינוס.


פונקציה זו, מאפשרת לנו לדייק את כמות האור אותה אנחנו רוצים בתמונה ולהימנע מטעויות כבר בזמן הצילום.

כך זה נראה במכשירי האייפון - גרירה של השמש למטה ולמעלה תשלוט בכמות האור שנכנס לתמונה.


אז מתי נרצה להשתמש בפונקציה הזו?

1. כשהמצלמה לא מצליחה לבצע בצורה נכונה את חשיפת האור במצבים מאתגרים של אור וצל.

2. כשאנו רוצים לדייק אותה עוד יותר - להוסיף או להוריד את כמות האור בתמונה, בייחוד כאשר אנחנו רוצים ליצור משחקי אור וצל.


איך מקבעים את מדידת האור על חשיפה ואת המיקוד באותו הזמן - AE/AF LOCK

ברוב מכשירי הסמארטפון, אפשר "לנעול" חשיפה לפי נקודה מסויימת על ידי לחיצה ארוכה על אותה הנקודה במסך ממנה נרצה לקחת את מדידת האור.


במקביל, ברגע שנלחץ לחיצה ארוכה על אותה נקודה במסך המצלמה בסמארטפון שלנו "ננעל" גם את אורך המוקד או במילים אחרות, נקבע את המיקוד על אותה נקודה עליה לחצנו.


לסיכום, בלחיצה ארוכה על המסך יקרו 2 פעולות באותו הזמן:

1. נעילת חשיפה.

2. נעילת מיקוד.


במידה ונסיט את הסמארטפון שלנו למקום אחר, חשיפת האור לא תשתנה וגם המיקוד שנעלנו מקודם. הדרך לשחרר את אותה נעילה היא על ידי נגיעה קלה במסך המגע שלנו.


מעוניינים להזמין מתנה לסדנה זו? תוכלו להזמין גיפט קארד דרך אתר ביימי או טלפונית מול piccell

Screenshot_5.jpg

נהנתם בסדנה?

תעבירו את זה הלאה עם שובר מתנה למי שאתם אוהבים...   : )

IMG_20220426_190805.jpg
bottom of page