top of page

איך התנאים השונים של האור ומזג האוויר משפיעים על צילום בסמארטפון?

צילום בסמארטפון אינו שונה כ"כ מצילום רגיל כשאנו מדברים על ההתאמה שאנו הצלמים צריכים לעשות במצבים שונים: ביום שמש, ביום מעונן, בשעות המשתנות של היום, בתנאי תאורה חלשים וכמובן בלילה.


המצלמה שלנו לוכדת את האור ולאור יש תכונות שונות ומשתנות ולכן אנחנו צריכים להבין מה החסרונות והיתרונות של כל מצב.


צילום ביום שמש

צילום בסמארטפון ביום שמש מלא באור, קשה ומאתגר יותר בגלל שפשוט קשה לנו להסתכל במסך בגלל סינוור השמש. לוקח זמן להתרגל, אך עם הזמן העין מתרגלת והצילום גם בתנאים אלו אפשרי בהחלט.


מצלמת הסמארטפון שלנו מאוד אוהבת אור. ככל שיהיה לנו יותר אור כך הצילום יהיה יותר איכותי. הסיבה לכך היא גודל החיישן שיש לנו בסמארטפון שהוא קטן משמעותית (פי 20 עד 30) ממצלמה רגילה.


האור ביום שמש נוקשה יותר והפער בין האור לצל הוא פער גדול, לפער הזה יש יתרונות וחסרונות:


היתרונות:

פערים חזקים אלו בין האור לצל מאפשרים לנו לייצר את אותם משחקי אור וצל . הדבר החשוב במצבים אלו הוא לוודא, על ידי מדידת האור של המצלמה שהחלק המואר לא בוהק מדי או לא "נשרף" והחלק המוצל הופך ממש לשחור ללא פרטי או עם מעט פרטים וכך נוצר האפקט האומנותי של משחקי האור והצל.


החסרונות:

כל מה שנמצא בצל הופף לאזור שחור עם מעט פרטים. הביטוי המוחשי של זה הוא בעיקר כאשר אנחנו מצלמים ביום שמש צילום פנים ואז ארובות עיניים הופכות לשחורות או כובע שמצל על הפנים מצל לנו את הפנים בצורה שנראית לא מחמיאה.


צילום ביום מעונן

צילום בסמארטפון ביום מעונן מספק לנו אור מרוכך ולא נוקשה בו הפערים בין האור לצל כמעט נעלמים. העננים מתפקדים כמעין מרככים טבעיים אשר מפזרים את קרני השמש וכך מגיע האור בצורה שווה, לא ישירה ויותר מפוזרת.


היתרונות:

לא מאבדים פרטים כמו בצילום ביום שמש ואם אנחנו מצלמים אנשים, הצילום הרבה יותר מחמיא ונעים.

המצולם לא מסתנוור מהשמש החזקה, האור העדין מייטיב עימו ואין תופעות כמו צל שחור ולא מחמיא מתחת לארובת העיניים.


החסרונות:

1. המחסור בכמות האור יכול לפגוע באיכות התמונה, חיישן המצלמה שלנו אוהב אור ולכן כאשר יש פחות אור איכות התמונה יכולה לרדת.

2. התמונות יכולות להראות טיפה חסרות חיים וצבעים. לכן, נצטרך לחזק אותם צבעים באחת מאפליקציות העריכה שקיימות במכשירי האנדרואיד והאייפון.


צילום במצב של עננות כבדה או בתנאי תאורה חלשים

בתנאי תאורה חלשים, בהמשך ישיר לסעיף הקודם - איכות התמונה תירד ותהיה רועשת יותר. הכוונה היא לתמונה שמלאה ברעשים אשר פוגעים באיכות התמונה כך שהיא נראית פחות איכותית ונקיה. בנוסף, כדי להכניס מספיק אור המצלמה שלנו צריכה לצלם לזמן רב יותר ולכן התנועה יכולה להימרח.


את הלימון אפשר להפוך ללימונדה בעזרת יצירת אפקט של מריחת תנועה. כאשר תנאי התאורה חלשים, המצלמה מצלמת לזמן רב יותר ואנו מצודדים את התמונה שלנו בצורה יציבה ובאותה המהירות של האובייקט שנע במרחב וכך שומרים על המרחק היחסי עם האובייקט כך שהוא נשאר בפוקוס כפי שמפורט בבלוג "צילום בסמארטפון של אלמנטים בתנועה".


צילום בשעת הקסם - שעה לפני השקיעה ושעה אחרי הזריחה

שעת הקסם (magic hour) או שעת הזהב (golden hour) היא השעה הטובה ביותר לצילום חוץ. זו השעה בה האור הופך ל"חם" יותר (צהוב-כתום) ורך יותר. השמש נמצאת נמוך יותר בשמים, ולכן קרני השמש אשר מכילים את 3 צבעי הבסיס RGB: אדום, ירוק וכחול עוברים מסלול ארוך יותר באטמוספירה. כניסת האור האלכסונית לאטמוספירה בזמן הזריחה והשקיעה מסננת את גלי האור הכחולים, שהם קצרים יותר וכך האור הופך להיות "חם" יותר. הנה כמה דוגמאות:

רוב הצלמים המקצועיים שמתמחים בצילום תיעודי וצילום נוף מצלמים בעיקר בשעה זו - כדי להפיק את הצילומים היפים והמרהיבים ביותר!


צילום בלילה

צילום בסמארטפון בלילה הוא בעייתי ומאתגר מאחר והחיישן הקטן שנמצא בסמארטפון מתקשה בשל גודלו להפיק תמונה איכותית עם כמות דלה של אור. לכן, ננסה להשתמש באור מלאכותי שקיים סביבנו (כמו חלון ראווה מואר, פנס רחוב ועוד) או בעזרת עזרים שנמצאים ברשותנו - לדוגמה פנס בסמארטפון נוסף שנמצא בסביבה.


צילום בפלאש המובנה שלנו במכשיר, אינו מומלץ מאחר והוא מייצר אפקט של השטחה לא טבעית ובנוסף, לרוב יוצר אפקט שיחשיך את הרקע מאחורי האובייקט המצולם. הנה 2 דוגמאות שצולמו במהלך סדנה במתחם שרונה.


צילום בפלאש:


האור נזרק בצורה ישירה בעזרת הפלאש, אין תחושה של עומק בתמונה ותאורת הרחוב כמעט ואינה נראית.


צילום בעזרת פנס של סמארטפון:

ניתן לראות איך האור שנזרק מהפנס שמוחזק מהצד, מייצר תחושה של עומק בתמונה וכל האור מסביב של תאורת הרחוב נראה בתמונה.


לסיכום, ההבנה שלנו כיצד האור על תכונותיו השונות והדרך שלנו להתמודד דרך הצילום בסמארטפון משפיעה לחלוטין על איך שהתנועה נראית - גם כשהתנאים הם לא אידיאליים.


מעוניינים להזמין מתנה לסדנה זו? תוכלו להזמין גיפט קארד דרך אתר ביימי או טלפונית מול piccell.

Screenshot_5.jpg

נהנתם בסדנה?

תעבירו את זה הלאה עם שובר מתנה למי שאתם אוהבים...   : )

IMG_20220426_190805.jpg
bottom of page