top of page

אפקט בוקה (bokeh), האפקט שהופך תמונה משעממת למיוחדת בעזרת צילום בסמארטפון

אפקט בוקה (bokeh) בעולם הצילום באופן כללי ובייחוד כשאנו מדברים על צילום בסמארטפון הוא אפקט מהמם ליצירת תמונות בה אלמנט מסוים בקדמת התמונה ברור וחד ואילו הרקע מטושטש. אפקט זה יכול להדגיש את האלמנט המרכזי בתמונה בצורה ברורה ומודגשת ובנוסף ניגודיות זו בין אלמנט חד לבין הרקע המטושטש יכולה לייצר תמונות מיוחדות גם בצילום של אובייקטים בנאליים ושגרתיים ביותר.


בשפה של צילום מקצועי, אפקט זה נקרא עומק שדה רדוד או עומק שדה צר. באופן כללי, עומק שדה הוא מושג אשר מגדיר את הרמה של החדות בעומקה של התמונה. כאשר יש לנו עומק שדה רדוד מדובר בתמונה בה אין חדות בכל עומקה של התמונה אלא היא קיימת רק במיקום ספציפי בתמונה ואילו כל השאר מטושטש.


נקודות חשובות לפני שמצלמים:

1. נרצה להתקרב ממש קרוב לאובייקט - פחות מ-50 ס"מ.

2. ככל שנתקרב לאובייקט נשים לב שהרקע הופך למטושטש יותר וכך האפקט מתעצם.

3. נשים לב שהפוקוס נמצא במקום הנכון בתמונה ובמידה ולא נלחץ על האצבע על מסך הסמארטפון כדי להכווין את הפוקוס של המצלמה על הנקודה הנכונה.

4. יש גבול עד כמה עדשת הסמארטפון שלנו יכולה להמתמקד באלמנטים קרובים. לרוב, במרחק של פחות מ-10 ס"מ מהעדשה לאובייקט המצולם - העדשה לא תצליח להתמקד.


הנה כמה דוגמאות אשר צולמו תוך כדי סדנת צילום בסמארטפון בשוק הכרמל ובשוק הפשפשים:


ועוד דוגמאות מגן השעשועים השכונתי:


הסמארטפונים מהשנים האחרונות מצויידים במפתח צמצם נמוך יותר שמאפשר להעצים את האפקט וחלקם אף מספקים מצבי צילום נוספים ליצירת האפקט גם במרחק רב יותר, כדוגמת צילום פורטרט (מטשטש את הרקע מאחורי המצולם) ומוקד בררני (selctive focus) אשר נותן לנו את האפשרות לשלוט בנקודת ההתמקדות בעומק התמונה - לאחר שהצילום בוצע.


לסיום - נקודה חשובה שאפשר להסיק בצורה הפוכה מאפקט הבוקה: ככל שמתקרבים לאובייקט כך הרקע הופך למטושטש ולכן ככל שמתרחקים מאותו האובייקט כך הרקע הופך לברור יותר. לכן, כשנרצה לצלם צילום של אובייקט מסוים (לדוגמה: ילד) עם רקע מעניין (לדוגמה: נוף מנקודת תצפית כלשהי) נרצה לשמור מרחק של 2-3 מטר מהמצולם, נדאג שהוא יהיה בפוקוס וכך הרקע באופן טבעי יראה ברור ולא מטושטש. 


*טיפ נוסף לצילום דמות על רקע נוף - נמקם את המצולם על אחת מנקודות המפגש של הרשת (grid) על בסיס קומפוזיציית חוק השלישים.


מעוניינים להזמין מתנה לסדנה זו? תוכלו להזמין גיפט קארד דרך אתר ביימי או טלפונית מול piccell



Screenshot_5.jpg

נהנתם בסדנה?

תעבירו את זה הלאה עם שובר מתנה למי שאתם אוהבים...   : )

IMG_20220426_190805.jpg
bottom of page