top of page

עשרת הטעויות השכיחות ביותר של צילום בסמארטפון

חלק משמעותי בצילום זה לא רק לדעת איך לצלם נכון אלא גם איך להימנע מטעויות צילום נפוצות שאנחנו לא ממש שמים לב אליהן בזמן הצילום. הנה עשר טעויות שכיחות של צילום בסמארטפון, שרובנו עושים:

1. צילום לאורך ולא לרוחב – כפי שכתבתי בבלוג: "צילום בסמארטפון - לאורך או לרוחב?" הדבר הראשון שאנחנו מחליטים לגבי צילום תמונה כלשהי הוא איך להחזיק את הסמארטפון – לאורך או לרוחב? אחת מטעויות הצילום הגדולות ביותר היא שימוש רב מדי בצילום לאורך (שלא לצורך) בטח ובטח בצילום בוידאו. בצילום בוידאו נרצה תמיד לצלם לרוחב מאחר ונרצה לראות את אותו סרטון גם במסך המחשב או במסך הטלוויזיה שלנו. לסיכום - נרצה לרוב לצלם לרוחב, אלא אם כן מדובר באחד מהמקרים הבאים:


2. צילום הנושא אינו חד - כדי שצילום יראה אסטתי, נושא הצילום צריך להיות חד וברור או כמה שיותר קרוב לזה. אתם יכולים לתפוס בתמונה רגע נדיר ומדהים, בקומפוזיציה מעולה, עם אור מקסים שנופל על המצולם אך אם אובייקט הצילום לא יהיה חד - התמונה פשוט לא תהיה מוצלחת. לכן אם אתם לא בטוחים שהפוקוס נמצא על נושא הצילום, לחצו עם האצבע שלכם על מסך הטאצ' סקרין באזור הספציפי במסך בו נמצא אובייקט הצילום וכך נוודא שהפוקוס של המצלמה נמצא עליו.

3. תמונה עקומה – הרבה צלמים מתחילים סובלים מתופעת "עיקום התמונה" בצורה מכוונת. יש לעיקום התמונה מן אפקט מגניב שכזה, אך מדובר בדרך כלל ב-'שטיק' של צלמים מתחילים. לכן נשתדל להימנע מצילום עקום, אלא אם כן הוא משרת אותנו באיזשהו אופן אומנותי או תיעודי. הבעיה העיקרית ביותר של צילום עקום הוא של קווים ישרים כגון קו אופק, צילום מבנים מפנים ומרחוק. שימוש בקווי הרשת (grid), אותן אפשר לכוון בכמעט כל סמארטפון - יכול לעזור לנו לצלם בצורה ישרה.

4. תמונה שרופה או חשוכה מדי - תופעה זו מתרחשת בעיקר כאשר אנחנו מצלמים אובייקט שנמצא בצל והרקע שלו מואר הרבה יותר. פערי החשיפה בין מה שאנחנו מצלמים לבין הרקע מייצר לנו שתי אופציות: או שהרקע יואר כמו שצריך ואובייקט הצילום יהפוך לצללית או שאובייקט הצילום יואר כמו שצריך אך הרקע ישרף.

אז מה עושים? יש כמה אופציות...


להקפיד שאובייקט הצילום והרקע יהיו אחידים ברמת האור שהם מקבלים - אם הרקע מואר אולי אפשר לשנות את המיקום של האובייקט ככה שהוא לא יעמוד בצל ויהנה מאותו אור טבעי כמו הרקע. במצב זה גם המצולם וגם הרקע יקבלו את אותה כמות אור וכך לא תהיה בעיה של פערי חשיפה. באותו האופן, אפשר לשנות את המיקום שלנו כצלמים ולחפש זוית צילום כך שהרקע לא יהיה מואר אלא מוצל באותו האופן בו מוצל אובייקט הצילום שלנו.

לדוגמה, אם אני מצלם ברחוב כאשר צד אחד של הרחוב מוצל ואילו הצד שני מואר באור שמש ואני מצלם מישהו אשר עומד בצד המוצל יש לי 2 אפשרויות: או לצלם אותו כאשר הרקע זהה לו - משמע הצד המוצל של הרחוב או שאם חשוב לי לצלם את האדם עם הצד המואר של הרחוב פשוט אבקש ממנו לשנות את המיקום שלו לצד השני כך שהוא יהנה מאותה כמות אור וכך התמונה תצא שווה ללא פערי חשיפה.


  • הופכים את הלימון ללימונדה - במצב זה של פער חשיפה, אפשר להשתמש באפקט של צללית כאשר אנחנו מודדים את החשיפה מהרקע ואובייקט הצילום אשר נמצא אשר נמצא בצל יהפוך לצללית. כפי שאפשר לראות בדוגמה הבאה:


ובדוגמה הזו שנלקחה במהלך סדנת צילום בסמארטפון שהעברנו בפארק יהושע:


  • אופציית ה-HDR - האופציה ה-3 שעומדת לרשותנו מודדת 3 חשיפות שונות של אותה תמונה ומעבדת אותם לכדי תמונה מאוזנת יותר עם יותר פרטים בחלקים המוצלים. חשוב לציין, שברוב מצלמות הסמארטפון אפקט זה אינו מוצלח במיוחד והוא נותן לתמונה מראה מלאכותי ופחות טבעי.


5. צל הצלם נראה בברור בתמונה - כשאנחנו מצלמים בשעות שהשמש נמוכה בשמיים והשמש נמצאת מאחורינו אנחנו צריכים להקפיד שהצל שלנו לא יופיע בתמונה, אלא אם מדובר באיזה אפקט אומנותי שאתם רוצים לעשות.


6. רואים את אצבע הצלם בתמונה - מיקום עדשת מצלמת הסמארטפון שלנו נמצא בסמוך למקום בו אנחנו אוחזים את המכשיר, לכן הרבה פעמים אנחנו לא שמים לב ומסתירים במעט את עדשת המצלמה עם האצבע שלנו. לאחר מכן אפשר לחתוך את התמונה (crop) אך זה יוריד את איכות התמונה ויכול לפגוע בפרטים חשובים אשר נמצאים בשולי התמונה.


7. שטח מיותר בצד המסגרת / או מעל Headroom - כשאנחנו מצלמים פורטרט, לא צריך להשאיר יותר מדי מרחב מעל ראש המצולם. מדובר בתופעה שנקראת Headroom והיא אחד הדברים הבסיסיים שלומדים בצילום פורטרט מקצועי. לרוב, המרחב מעל הראש הוא מיותר ולא תורם למהות הצילום.


8. הרקע מתנגש באובייקט המצולם - הרבה פעמים אנחנו מצלמים אנשים ולא ממש שמים לב לרקע מאחוריהם. לדוגמה, רקע בצבע ממש דומה לחולצה של המצולם יכול לגרום לגוף המצולם להיבלע ברקע.

טעות נפוצה נוספת היא כשאנחנו מצלמים מישהו כאשר מאחורי הראש שלו ברקע יש עמוד, עץ או כל דבר אחרי שנראה מבצבץ מעל ראשו ונותן תחושה לא אסטתית (לפעמים גם מצחיקה) כמו שתוכלו לראות בתמונה:


9. לחתוך את רגל המצולם או המצולמים בצילום פורטרט או צילום קבוצתי - כשאנו מצלמים אנשים בצילום פורטרט או קבוצתי בו אנחנו רואים את כל הגוף חשוב להפקיד להכניס את כל הגוף של המצולם ולא לחתוך את רגלי המצולמים. במידה ונרצה לחתוך את החלק התחתון של רגלי המצולם, מומלץ לעשות זאת ממש מעל גובה הברכיים.


10. צילום סלפי בזוית לא מחמיאה - מצלמת הסלפי שלנו היא בעלת עדשה רחבה ובגלל שאנחנו מצלמים את הסלפי די קרוב לפנים שלו, התוצאה קצת מעוותת ומעגלת את הפנים שלנו. לכן אם נצלם למטה כלפי מעלה נבליט את הלסת שלנו, אם נצלם בזוית ישרה האף שלנו יקבל מימדים גדולים יותר ופחות מחמיאים. לכן נרצה לצלם את הסלפי כאשר אנחנו מחזיקים את הסמארטפון מעל הראש שלנו כלפי מטה וכך הדבר היחידי שטיפה יתעוות יהיה המצח שלנו. הנה דוגמה של צילום סלפי מתוך סדנת צילום בסמארטפון במחנה יהודה:


לסיכום, ההכרה שלנו בטעויות צילום שכולנו עושים והניסיון למזער ככל הניתן טעויות אלו - יכולה להפוך את הצילום שלנו להרבה יותר מוצלח ואפקטיבי!

מעוניינים להזמין מתנה לסדנה זו? תוכלו להזמין גיפט קארד דרך אתר ביימי או טלפונית מול piccell

Screenshot_5.jpg

נהנתם בסדנה?

תעבירו את זה הלאה עם שובר מתנה למי שאתם אוהבים...   : )

IMG_20220426_190805.jpg
bottom of page